יישור שיניים באשדוד

מתי מומלץ להתחיל טיפול יישור שיניים?

ברוב המקרים מתחילים לקראת סיום החלפת המשנן החלבי במשנן קבוע, בממוצע בגילאי 11-13. ישנם מצבים בהם יש צורך לטפל מוקדם יותר בסביבות גילאי 9-10 כאשר יש עדיין שיני חלב בפה. טיפולים מוקדמים אלו לא בהכרח מונעים טיפול מלא בהמשך כאשר המטופל/ת מסיים את החלפת המשנן החלבי במשנן הקבוע.

מי יכול לבצע יישור שיניים?

יישור שיניים הינו טיפול לילדים ולמבוגרים כאחד. כעיקרון עדיף לעשות אותו בגיל מוקדם ככל הניתן, בתקופת הילדות והנעורים אולם, חלק מהטיפולים יכולים בהחלט להתבצע בגיל מבוגר תוך מעקב צמוד של רופא חניכיים לפני ובמהלך הטיפול.

למי לא מומלץ לבצע יישור שיניים?

יישור שיניים לא ניתן לבצע כאשר ישנה מחלת חניכיים פעילה או קשה שפגעה במערכת התמיכה של השיניים וישנה ספיגה משמעותית של העצם שתומכת ומקיפה את השיניים.

כיצד מתבצע תהליך יישור השיניים?

באמצעות הדבקת סמכים מתכתיים או מחרסינה על גבי השיניים (סמכים מחרסינה יהיו פחות בולטים אך גם רגישים יותר לשברים בהשוואה לסמכים מתכתיים) או באמצעות קשתיות שקופות.

מה ההבדל בטיפול בין סמכים לקשתיות השקופות?

הקשתיות השקופות הינן אסטטיות יותר, ניתנות להסרה בקלות ומאפשרות שמירה מיטבית על ההיגיינה האוראלית במהלך הטיפול. בשיטת הקשתיות אנו יוצרים תוכנית טיפול על סמך מודל תלת מימדי ממוחשב של השיניים. תוכנית זו בדרך כלל מדויקת ועקב כך מתקצר משך הטיפול בהשוואה לטיפול בעזרת סמכים המודבקים לשיניים.

מהו התהליך הצפוי?

יישור השיניים מתבצע לפי תוכנית טיפול המתבססת על נתונים הנאספים טרם הטיפול ובמהלכו ומטרתו להשיג שיפור בעמדת השיניים ובאסתטיקה.

לפני התחלת הטיפול יש לבצע בדיקה אצל רופא שיניים וסיום הטיפולים המשמרים (שחזורים, טיפולי שורש וכו'). בנוסף יש לבצע הסרת אבנית על ידי שיננית. במצבים מסוימים יתכן ויהיה צורך גם בבדיקת רופא מומחה לחניכיים וקבלת אישור לטיפול.

לאחר מכן תופנו לביצוע סט תיעוד הכולל צילומי רנטגן, צילומי פנים ושיניים וסריקה ממוחשבת של השיניים.
על פי כלל הנתונים יקבע האורתודנט את תוכנית הטיפול ויתקין את המכשור בפה בהליך פשוט שאינו כרוך בכאבים.

למה לצפות במהלך הטיפול?

במהלך הטיפול מופעלים כוחות מכאניים על השיניים הגורמים לתגובה ביולוגית הגורמת לתזוזת השיניים. בעקבות כך עלולות להופיע תחושות כגון לחץ, כאב ואי נוחות שחולפות לאחר מספר ימים.

תוצאות ומשך הטיפול מושפעות במידה רבה ממספר גורמים: שיתוף הפעולה של המטופל/ת (שמירה על היגיינה אוראלית קפדנית, הרכבת המכשור תוך כדי הטיפול ולאחריו והקפדה על תדירות המפגשים), התגובה הביולוגית האינדיבידואלית להפעלת הכוח, מצב ליקוי הסגר ההתחלתי וכמות וכיוון הגדילה הצפויה.

חשוב להבין שחוסר שיתוף פעולה מצד המטופל/ת יכול להאריך את משך הטיפול המתוכנן ולהביא לשינוי בתוכנית הטיפול המקורית ותוצאה פחות טובה בסיום הטיפול.

כמה זמן אורך הטיפול?

יישור שיניים הינו טיפול ממושך. בממוצע אורכו בין שנה לשנתיים, משך הטיפול תלוי במצב ההתחלתי ובתגובה הביולוגית להפעלת הכוח. במקרים מורכבים כגון טיפול בשיניים כלואות משך הטיפול מתארך ויכול לקחת בין שנתיים לשלוש שנים. תדירות מפגשי הטיפול הינה בין 4-6 שבועות.

איך אפשר להבטיח את הצלחת הטיפול?

• שמירה על היגיינה אוראלית קפדנית וביקורת אצל שיננית ורופא השיניים אחת ל 3-6 חודשים. במידה וההיגיינה במהלך הטיפול אינה טובה, עלולה להתפתח עששת ודלקת חניכיים.
  • שיתוף פעולה בהתאם להוראות הרופא בנוגע להרכבת המכשור תוך כדי הטיפול ובסיומו והגעה סדירה למפגשי הטיפול.
  • הימנעות ממאכלים שעלולים לפגוע במכשור המודבק על השיניים, כמו מזונות קשים, מזונות עם גרעין, דביקים (מסטיק, גומי וכו') ומתוקים.

מהם הסיכונים בטיפול?

במהלך טיפול יישור השיניים עלולה להתפתח עששת ודלקת חניכיים במידה וההיגיינה האוראלית אינה טובה, בנוסף ישנן תופעות לוואי שלא ניתנות לחיזוי מראש כגון ספיגה של שורשי השיניים (קיצור אורך השורשים) ואבדן חיות של השיניים. תופעות אלו אינן שכיחות. במידה ומופיעות עלולות לשנות את תוכנית הטיפול המקורית.

מה קורה בסוף הטיפול?

בסיום השלב הפעיל של הטיפול מתחיל שלב שמירת המצב (רטנציה).

מאחר ולשיניים יש ישנה נטייה לחזור לעמדתן המקורית ולא ניתן לקבוע מתי ואם יתייצבו במקומן; בסיום הטיפול הפעיל מודבק קיבוע קבוע מחוט מתכתי מהצד הפנימי של השיניים הקדמיות וניתנת פלטה ללילה לשימור התוצאה. שלב זה חשוב ודורש שיתוף פעולה לאורך זמן מצד המטופל/ת.